Szelíd motorosok jóban, rosszban

Egy nő, egy férfi

  Kollégaként találkozhattak volna, ha Tallós Ritát nem tántorítják el az orvosi pályától a reál tantárgyak. A temperamentumos színésznőt abban viszont semmi sem akadályozhatja meg, hogy motorra pattanjon. Ég adja, hogy sose találkozzon doktor Kunetz Zsomborral a közutakon. A doktor úr ugyanis nemcsak kedvtelésből motorozik, hanem mentőorvosként "életmentő" Yamaha motorral teljesít szolgálatot.  

 

 

A Nő

Jóban - Tallós Rita színésznő

Sok férfi szívét dobogtatta meg egykor Tallós Rita hosszú szőke lobonca a Cha-cha-cha című filmben. A Jóban  Rosszban sorozat üzletasszonyát immár rövid hajjal alakító művésznő tinédzseréveiben erős vonzódást érzett az orvosi pálya iránt. Hogy mégis a színi pályát választotta, visszavezethető a családi hagyományokra, hiszen édesapja, Tallós Endre szintén színész volt.
- A Cha-cha-cha sikere után lettem főiskolás, ezért nem játszhattam további filmekben. Aztán vidékre szerződtem, és megszülettek a gyerekek. Nem bírok tétlenül élni, ha nincs munkám, teremtek magamnak. Most éppen egy utaztatható darabot hoztunk össze Radó Denise-zel és Gergely Róberttel A lányok angyalok! Vagy mégse? címmel. Országszerte szeretnénk megidézni a harmincas évek minőségi kabaréjának világát kis utazó társulatunkkal.
A színésznő nemcsak szakmájában régi motoros. Vonzódása a vasparipákhoz visszavezethető a főiskolás évekig.
- Egy Babetta mopeddel kezdődött a szerelem. Ezzel jártam a főiskolára. Akkor még nem volt kötelező a bukósisak, a hosszú szőke hajam lobogott a szélben. Most már kötelező a sisak, de én ennek is örülök. Arra gondoltam, ha már öreg leszek, ha motorom nem is, de bukósisakom biztosan lesz, mert remek találmány, ápol és eltakar. A Babetta után egy sebességváltós Simson következett, majd egy malaguti Yesterday. Az olasz, retro jellegű motornak csodájára jártak. De aztán rátaláltam az Aprilia Red Rose típusára, amely annak ellnére, hogy kismotor, úgy néz ki, mint egy chopper. Nemrégiben váltottam, jelenleg egy Mojitóval járok. Az utóbbi időben azt tapasztaltam, mintha toleránsabbak lennének az autósok a motorosokkal, úgy érzem, jelentősen javult a közlekedési morál. A fiamat is megfertőztem, már neki is van egy elektromos motorja.

 

A Férfi

Rosszban - Dr. Kunetz Zsombor orvos

A légimentők orvos igazgatója civilként és mentősként is letette a voksát a motorozás mellett.
- Lelkes híve vagyok a motorozásnak, ugyanis semmivel össze nem hasonlítható, csodálatos érzés. Talán éppen egy ilyen mámoros pillanatban jutott eszembe, hogy a magyar mentőszolgálat is követhetné a külföldi példát, és a nehezen megközelíthető helyszínekre akár motoron is érkezhetne a segítség.
A doktor úr kitartó természetű, és általában nem nyugszik addig, míg nem valósítja meg az ötleteit. Már tavaly augusztusban beindult a próbaüzem a Balaton déli partján, ősszel pedig Szigetszentmiklós körzetében.
- Budapestről balatonlellei telephelyére vittem le a motort, és már sajnos útközben megtörtént a premier előtti főpróba. Székesfehérvárnál kaptam a riasztást, hogy menjek Mórra, egy baleseti helyszínre, ahol két súlyos sebesültet is el kellett látnom. A próbaüzem igazolta a motorosmentés létjogosultságát, ezért az Állami Autópályakezelő Zrt. jóvoltából most két új motort szerelhetünk fel. Nyilvánvalóvá vált, ha bármilyen baleset történik, azonnal dugó alakul ki, és a baleseti helyszínt csak a motor vagy a helikopter tudja megközelíteni.
A motoros mentőszolgálat atyja méltán büszke a járműveikre, azok felszerelésére és a kollégáira.
- Ezek nagy teljesítményű, ezerháromszáz köbcentis motorok. Száznegyven lóerősek, százra öt, kétszázra pedig tíz egész négytized másodperc alatt gyorsulnak. Hangsúlyozom, nem az a lényeg, hogy nagy sebességgel száguldozzunk a motorral, vagy a teljesítménye határait súroljuk, próbálgassuk. A lényeg, hogy át tudjunk hatolni a feltorlódott kocsik között. A megkülönböztető jelzéssel ellátott motorok felszereltsége gyakorlatilag egy rohamkocsiéval vetekszik. Van rajta korszerű EKG defibrillátor egység, valamint gyógyszerek, kötszerek, illetve infúziós felszerelés, nyomásmérő, továbbá a légútbiztosításhoz szükséges felszerelések: lélegeztető ballon, laringoszkópkészlet, taposó leszívó. Csak hordágy, gerincágy és egyéb, motoron nem szállítható eszközök nincsenek rajta. Így felszerelve körülbelül tíz és fél millió forintot ér egy ilyen motor. A motoros mentőorvoscsapatban tizenkét fiatal doktor szolgál, akik nemcsak tapasztalt orvosok, de profi motorosok is. "A" kategóriás jogosítványuk van, PAV 1-es minősítéssel, amely a megkülönböztetett jelzések használatára jogosít, és részt vettek egy speciális képzésen, amelyet az Országos Rendőr-főkapitányság Kiképző Központja, a Gépjárművezetés Technikai Osztálya biztosított számunkra. Jómagam havi négy szolgálatot teljesítek, és sajnos ezek nem telnek eseménytelenül.

Találkozások Magazin, 2006. június